Uniek Dunedin

23 november 2018 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Terwijl ik buiten in de zon wacht tot mijn bus vertrekt, leek het me een goed idee om deze tijd te spenderen met het schrijven van een reisverhaaltje! De afgelopen dagen heb ik mij goed vermaakt in Dunedin, ik kan wel zeggen de mooiste stad van Zuidereiland! Dunedin is opgericht door Schotse immigranten en je ziet hier en daar dus ook wat Schotse invloeden, waaronder de naam. Dun Eidann is namelijk de gaelic naam van de Schotse hoofdstad Edinburgh. En niet alleen dat, de stadsplattegrond van Dunedin komt ook overeen met Edinburgh en je hebt een groot aantal indrukwekkende gebouwen, zoals de kathedraal waar ik tegenaan kijk in mijn hostel, het treinstation en de prachtige universiteitsgebouwen. Buiten de meest indrukwekkende gebouwen ja de bouwstijl van de meeste gebouwen wat mooier dan de rest van Nieuw-Zeeland waar de meeste gebouwen zijn gebouwd met een functie, dus totaal geen tierlantijntjes. Dit, omdat de meeste steden niet zo oud zijn, en ik kan het ook wel begrijpen in een land waar de kans op aardbevingen best wel groot is. Dinsdag heb ik voornamelijk binnen gezeten wat het we echt hondenweer. Het regende de hele dag, ik heb nog wel een klein rondje door de stad gelopen maar daarvan was ik toch aardig doorweekt. De. volgende dag las ik in de krant dat er serieus wateroverlast is geweest in de stad. Gelukkig zat ik hoog en droog. Ik kon nog wel sporen in de botanische tuin zien van de hevige regenval want ze moesten alle paadjes opnieuw harken want delen van het zandpad was weggespoeld. Het is de oudste botanische tuin van Nieuw-Zeeland,(meer dan 150 jaar oud), met meer dan 6800 plantensoorten, waaronder een aantal super grote bomen. En ze hadden ook een volière. En hoewel het toch nog lichtjes regende heb ik me er prima vermaakt. Eenmaal terug in het hostel had ik nog 1,5 uur om even op te warmen voor mijn tour naar de Otago Peninsula vertrok (wederom in de regen maar dat was het waard!). We hebben royal albatrossen gezien, gigantische albatrossen met een spanwijdte van wel drie meter! En door de harde wind en regen vlogen er heel veel, ze zijn namelijk niet altijd te zien. Het unieke is, dat dit de enige plek is waar de albatrossen aan het vaste land broeden. Daarna zijn we naar het strand gereden om daar de New Zealand sea lions te zien, de zeldzaamste sea lions in de wereld en we hadden ook een heel mooi zicht op de yellow eyed penguin. En dit is de enige plek waar de pinguïns en de zeeleeuwen nog leven. We konden mooi uitkijken op een nestje, en je kon ze uit de zee zien ploppen en het strand op waggelen. Ze leven namelijk in het bos achter het strand. Ook hebben we een glimp op kunnen vangen van de blue penguins in hun nestkastje. Aan de andere kant van de baai hebben we nog een mooi uitzicht gehad op de fur seals. Er zaten er super veel, zowel mannetjes als vrouwtjes en pups, die lekker in een ondiepe poel aan het zwemmen waren. Heel gaaf om te zien! Eenmaal terug in het hostel was ik koud en nat maar ik kom me heerlijk opwarmen bij het vuurtje dat was aangestoken! Op mijn laatste dag (gisteren) scheen eindelijk de zon, laat ik nou net naar het museum hebben willen gaan. Toch maar gedaan en het Otago Museum was zeker de moeite waard! Het heeft een super grote natuurhistorische collectie, zowel dieren uit Nieuw-Zeeland, als van andere plekken over de wereld. Dus ik heb alle dieren die ik de dag ervoor heb gespot nog eens van dichtbij kunnen bekijken, en me opnieuw kunnen verbazen over de grootte van de royal albatros. Maar ik heb ook genoten van de andere dingen, vooral de skeletten waren heel indrukwekkend. Ik wou nog naar de steilste straat ter wereld (en ik maar denken dat ik die in Queenstown al opgelopen was!) maar daar had ik helaas geen tijd meer voor. Zometeen heb ik de bus naar Queenstown, voor maar 1 nachtje want daarna ga ik met de bus maar Christchurch. Ik kon ook rechtstreeks vanuit Dunedin, maar die route is wat saai, en op deze manier heb ik nog de kans om Mount Cook (de hoogste berg van Nieuw-Zeeland) en Lake Tekapo te zien! Dat wordt een lange reisdag van wel 12 uur, maar ik weet zeker dat het de moeite waard is!

1. Marieke:
    27 november 2018
    Oehh nice Myrthe klinkt goed allemaal!! Ook mooi die verwondering over alles wat je schrijft :p ik had precies hetzelfde haha! Misschien wel goed om weer even het 'drukke' Queenstown op te zoeken, kun je je alvast voorbereiden voor het immens drukke Vietnam ;) haha