Time for a new adventure

25 december 2018 - Singapore, Singapore

We gingen naar Sapa om de prachtige bergen te bewonderen. Een kamer met berguitzicht geboekt, zodat we in de ochtend de gordijnen open konden schuiven en van het uitzicht konden genieten, klinkt ideaal toch? Ware het niet dat we twee dagen tegen een muur van mist aan hebben gekeken. Één dag was het zelfs koud! Niettemin hebben we gewoon heerlijk genoten van de vrije dagen met een boekje en lekker eten in Sapa. Het eten is hier weer anders dan wat zuidelijker. Vooral hotpots worden veel gegeten. Dat is een pan bouillon die je deelt met meerdere personen en waar je zelf groenten vlees en noedels bij doet.

Er lopen nog wel wat mensen van de lokale bevolking rond, herkenbaar aan hun kleurige kleding en ze zijn een stuk kleiner dan de rest van de Vietnamezen. Ze proberen de kost te verdienen door spulletjes op straat te kopen. Waar ze wonen heb ik geen idee want Sapa is ondertussen één groot hotel dorp geworden. Nu is het laagseizoen en het is er al druk met toeristen. Ik wil niet weten hoe druk het in de zomer is.

Gelukkig hadden we vier dagen in Sapa, en het wachten werd beloond want de derde dag trok de mist eindelijk op! En het uitzicht was prachtig. We keken vanuit de hotelkamer direct uit op de Fansipan, de hoogste berg van Indochina. We zijn daar naar boven gegaan met de kabinelift, en je hebt er prachtig uitzicht! Het waaide er wel heel hard en de wolken kolkten fascinerend over de top heen. Boven op de berg is een heel tempeldorp gebouwd met een gigantische boeddah. Vanuit de lift heb je een heel mooi uitzicht over het dal waar Sapa in ligt en op de rijstvelden. Nu zijn de rijstvelden niet zo groen maar ik kan me voorstellen dat het in de zomer super mooi moet zijn! Nu vond ik de rijstterrassen al super mooi! We zijn ook nog naar catcat gelopen. Een authentiek dorpje, waarin nu alle gebouwtjes winkeltjes en restaurantjes zijn voor de toeristen maar het is wel heel leuk om doorheen te lopen. Daar zijn we er ook achter gekomen dat Ché heel erg in trek is bij Aziaten want in de tijd dat ik naar de wc ging is hij wel twee keer mee op de foto geweest en later nog een keer. Of het nou komt door de woeste baard, schattige krulletjes of zijn charmante glimlach, nobody knows hahaha!

Na Sapa zijn we weer terug gegaan naar Hanoi, een stad die fascinerend blijft. De drukte, alle winkeltjes, de bijzondere gebouwtjes, wij zijn fan, leuke stad. De laatste dag stond in het teken van beauty, nagels laten doen, gezichtsbehandeling en een massage. Ik had een hot stone massage en dat is echt lekker. De masseuse was een klein en had kleine handjes maar een flinke kracht in haar handen. Eerst wordt je gemasseerd met de hand en daarna met warme stenen wat net voelt alsof je ingesmeerd wordt met hete zeepblokken, echt super lekker.

En nu ben ik weer op Singapore AirPort, wachtend tot mijn vlucht naar Amsterdam vertrekt. Ik heb ontzettend genoten van mijn vakantie met Ché in Vietnam. Ik probeer nog steeds een mening te vormen over het land maar ik weet het niet. Misschien moet ik nog een keer terug  in de zomer als het weer mooier is. Ik ben er wel achter dat alleen reizen wel echt heel anders is dan met zijn tweeën en ik heb ontzettend genoten van nieuw-zeeland. Echt een heel mooi en fijn land om in te reizen. Maar ik ben nu ook wel blij om weer naar huis te gaan, naar het land waar alles zo geordend en geregeld is. Ik heb met plezier mijn verhaaltjes geschreven en ik hoop dat jullie ze met plezier hebben gelezen. Bedankt voor alle positieve reacties :). Voor mij is het een reis geweest die ik nooit zal vergeten en het zal zeker weten niet de laatste keer zijn! Ik mis het wandelen nu al. Maar nu is het tijd voor een nieuw avontuur. Student af, wie weet waar het me brengt.

Lieve allemaal, fijne kerstdagen, en ik zie jullie heel heel snel!

Liefs

1. Hans:
    25 december 2018
    Echt super genoten van je verhalen Myrthe, thnx!
    We vinden het ook geweldig om te horen dat je met al je ervaringen, het ook fijn vindt weer naar thuis te komen. Zien je snel!xxx
  2. Anita:
    26 december 2018