Gooooooodmorning Vietnam

9 december 2018 - Thành phố Hội An, Vietnam

Na een reis van 25 uur ben ik afgelopen maandag op Vietnamese bodem beland. Nou klinkt dat heel lang, maar in het vliegtuig kijk je een filmpje, op het vliegveld slaap ik wat en het allerleukste: halverwege mijn wachttijd in signapore kwam Ché aan! Ik had hem heel snel gevonden (wat best een opgave is op zo’n gigantisch vliegveld). Ik ging eigenlijk nog even naar de wc en toen ik daaruit kwam checkte ik op mijn telefoon al enig teken van leven. Bleek ie 3 meter van me vandaan te staan! Samen zijn we doorgevlogen naar Hanoi en hebben daar een taxi gepakt naar het hotel. En het feit dat ik nu een vast reismaatje heb, wil natuurlijk niet zeggen dat er niet genoeg te beleven valt om over te bloggen!

We zijn twee dagen in Hanoi gebleven. En dat was ook wel even genoeg. Het is een hele leuke stad maar intens druk! Ik heb nog nooit een stad gezien met zo veel scooters! En ze rijden allemaal kriskras door elkaar en doordat zij op de stoep parkeren moet je zelf ook kriskras door het verkeer heen lopen. Auto’s zie je bijna niet want die heeft de regering veel te duur gemaakt. Het drukke verkeer klinkt overigens erger dan het is, het rijdt allemaal niet zo hard en zolang je in beweging blijft gaat het goed. Maar het is wel intens. Net als alle winkeltjes want van oudsher zijn de pandjes maar drie meter breed en heel erg hoog wat betekent dat er veel winkeltjes op een oppervlakte zitten. Hetzelfde geldt overigens voor de straatjes. Normaal heb ik wel een oriëntatie gevoel na een halve dag maar hier kreeg ik het niet voor elkaar. Alles lijkt op elkaar en zit dicht op elkaar. Met een beetje doelloos rondsloffen hebben we al drie keer gehad dat we in een straal van 5 min om ons hotel heen zaten.

Het eten is echt fantastisch lekker, net als de koffie. De koffie serveren ze hier sterk met een beetje gecondenseerde melk. En dan kun je kiezen tussen warm of koud. Normaal hou ik niet van zoete koffie maar de koffie zelf smaakt een beetje chocoladeachtig dus het is echt heerlijk. Vooral een ijskoude met dit warme weer!  Na een stranddagje gisteren in Da Nang (waar we heerlijke knoflookgarnalen hebben gegeten!) gaan we nu verder naar Hoi An, een authentiek stadje. Dat zal wel een verschil worden met Da Nang waar alles vol wordt gebouwd met hoge hotels...p